© John Russell-Møller 2007
Aller først skal jeg sige, at shamansk vejledning og shamansk rådgivning er to forskellige ting. Shamansk vejledning er når shamanen fungerer som præst og underviser folk i, hvordan de kan passe godt på deres sjæl. Shamanen kan være i trance eller ikke i trance eller begge dele samtidig, mens han vejleder.
Jeg har lavet to andre CD'ere. Nummer 1 hedder naturshamanisme i naturen, og nummer 2 hedder naturshamanisme i drømmeverdenen. Det er meningen du skal kunne det som er på nummer 1 og 2 - og have arbejdet med det et godt stykke tid - inden du går i gang med at arbejde med denne her CD, som så er nummer 3. Alle CD'erne er lavet som kursusmateriale man får udleveret, så man selv kan arbejde videre med tingene efter et kursus. Selv om du måske ikke har lært så meget om shamanisme, kan du selvfølgelig godt lytte til denne her CD alligevel - og hvis du har lært noget om shamansk healing af andre shamaner, er der måske noget, du kan blive inspireret af.
Da det er ret sjældent jeg underviser i shamansk healing, har jeg taget højde for, at de fleste som arbejder med shamansk healing, er blevet undervist af andre end mig. Jeg har taget særligt hensyn til folk med en baggrund i moderne klinisk shamanisme.
Denne CD er på ingen måde en udtømmende gennemgang af naturshamansk healing. Der er kun blevet plads til nogle af de mest grundlæggende principper. Sidst på CD'en er der en healing øvelse, som omfatter nogle af de mest elementære healingprincipper i den tradition, jeg hører til.
For dem som ikke ved det, vil jeg lige fortælle, at de 2 første CD'ere handler om, hvordan man på en naturshamansk måde får spirituel kraft ind i sit liv – dels fra naturen og dels fra drømmeverdenen. Denne kraft kan man så bruge til at blive åndeligt sundere og sjæleligt stærkere. Denne åndelige kraftfuldhed og sjælfuldhed kan så igen bruges til at gøre ting, som er til nytte og gavn for andre.
Hvis du gerne vil arbejde med shamansk healing, må du arbejde intenst med naturen og drømmeverdenen. Det nytter ikke noget man lære nogle shamanske healing teknikker, hvis man så fortsætter med at leve som almindelig dansk gennemsnits egoist.
I oktober 1989 kom jeg under en vision i lære hos to åndeshamaner, som har været mine mentorer lige siden. Fra 1989 til 1996 blev jeg undervist af forskellige shamaner, og fra 1996 til 2005 boede jeg 3 måneder hver sommer i en lille teltlejr på et fjeld i vildmarken i Lapland - ca. 200 km nord for polar cirklen - og her blev jeg undervist i shamanisme af naturen. Heraf kommer udtrykket naturshamanisme, som er blevet den tradition, jeg hører til.
Alt, hvad jeg siger, er kun udtryk for mine personlige meninger og erfaringer. Andre shamaner kan have meninger, som er helt forskellige fra mine, og i øvrigt kan det også godt være, at jeg mener noget helt andet i morgen.
Moderne vesterlandsk shamanisme er udviklet af forskellige videnskabeligt uddannede folk: antropologer, psykologer, religionshistorikere og forskellige andre, som har villet give den vestlige verden en ateistisk shamanisme, og derfor har de sorteret de religiøse dele af shamanismen væk. Selv om jeg selv er religiøs, synes jeg det er godt, at vi har fået en shamanisme, som er adskilt fra naturreligionen, og som kan praktiseres af alle moderne vesterlændinge uanset om de er ateister eller tilhører en eller anden religion.
I sin oprindelige form er shamansk healing en naturreligiøs healings form, som går ud på at behandle folks åndelige sygdomme og skader, og kan ikke bruges som en erstatning for kvalificeret psykoterapi – og heller ikke psykiatrisk behandling eller nogen anden form for lægelig behandling. Når jeg taler om sjælens åndelige sygdomme, taler jeg ikke om sjælens psykiske sygdomme eller hjernens sygdomme. Sjælen i åndelig og religiøs forstand, og sjælen i psykologisk eller lægelig forstand, er to helt forskellige ting. De fleste psykologer taler da heller ikke om menneskets tro og skæbne, men om menneskets psyke og personlighed.
Hvis du lider af en psykisk sygdom, må du aldrig eksperimentere med at gå i trance uden at tale med en klinisk psykolog eller en psykiater først. Du kan tage skade af det.
Jag starter med at tale om den naturshamanske vejledning, og bagefter taler jeg om den naturshamanske healing. Vejledningen er også en form for shamansk behandling, lige som healingen er en form for shamansk behandling. Jag har valgt at bruge det meste af tiden på healingen, så derfor er der ikke blevet så meget tid til at tale om vejledningen. Desuden er en del af emnet også behandlet på CD nummer 1 og 2.
Shamansk åndelig vejledning handler om, hvordan shamanen hjælper folk med at leve mere i overensstemmelse med deres egen natur, andres natur og hele naturen – og leve mindre i strid med deres egen natur, andres natur og hele naturen.
Hvis man lever et sundt åndeligt liv oparbejder man et stærkt åndeligt immunforsvar – og så får man ikke brug for healing.
Det er en del af en tandlæges arbejde at fortælle sine patienter, hvordan de skal passe godt på deres tænder, så de ikke får tandsygdomme. Hvis de får det alligevel, behandler han dem. Han reparerer også de skader folk får.
Den shamanske vejledning går bl.a. ud på at indgyde åndelig livskraft i klienten gennem shamansk inspiration, for at forstærke den cirkel personen står i – hans integritet – og undervise ham i at passe på sin sjæl, og motiverer ham til at gøre det.
Man kan sige, at shamansk vejledning er en form for naturreligiøs sjælspleje. Det handler ikke om at blive et godt menneske, men om at blive god til at være menneske. Formålet er ikke selvudvikling men selvforbedring. Som naturreligions præst kan shamanen formidle vejledning ud fra sine egne livserfaringer, og han kan formidle visdom fra ånderne. I det ene tilfælde er han ikke i trance, og i det andet tilfælde er han i trance. Man kan træne sig op til at være i begge tilstande samtidig. Shamansk vejledning går ikke ud på at give folk informationer – den går ud på at give folk inspirationer.
Shamansk healing går så altså ud på at behandle sjælen for de åndelige skader og sygdomme, som kan være opstået på en ene eller den anden måde. Noget forenklet kan man sige, at shamansk healings behandling er en form for shamansk symptombehandling baseret på fragmenterings tænkning - dvs. at alt kan adskilles fra alt andet – og at shamansk vejledning er en form for årsags behandling, som er baseret på holistisk tænkning - dvs. at alt er uløseligt forbundet med alt andet.
Shamansk symptombehandling kaldes nogen gange for shamanske healing teknikker. Hvis en læge behandler en tobaksryger for bronkitis, kan det godt være han kan afhjælpe symptomerne et stykke tid med medicin, men hvis patienten fortsætter med at ryge, bliver det hurtigt det samme igen.
Nå – men efter en del overvejelser har jeg alligevel besluttet at bruge en stor del af tiden på denne CD til at fortælle om shamansk symptombehandling.
Et af de største problemer ved at lave en CD som denne her, og ved at lave gruppe undervisning (også kaldet seminar undervisning) i shamansk healing i det hele tager, er – at kursisterne aldrig får deltaget i behandlingen af nogen patienter, som rent faktisk fejler noget alvorligt.
I erkendelse af at de fleste shamanske behandlere begynder at behandle patienter på et spinkelt grundlag (det har jeg også selv gjort), så har jeg altså lavet denne CD alligevel, selv om jeg godt ved, at den for de flestes vedkommende bare bliver et teoretisk supplement, til det fundament de måske allerede har.
Det jeg siger, har jeg tænkt mig samtidig skulle være en slags patientvejledning, for den som eventuelt selv overvejer at gå til shamansk healing; og som almindelig information for folk som bare er nysgerrige; og også for folk som arbejder med helt andre former for healing.
Læger har altid anset sygdomme som noget man skal bekæmpe. De anvender en del krigersprog og krigertænkning. Det gør jeg også meget i min shamanisme. De åndelige sygdomme er fjender, som skal bekæmpes. Det vender jeg tilbage til.
De to første CD'ere handler som sagt om den åndekraft, shamaner altid taler så meget om, og hvordan man får adgang til den.
Der findes mange forskellige slags åndekraft. Det er lidt lige som med brændstof til en bil. Der er benzin, som forurener og ødelægger jordens ozonlag. Og der er ætanol, som næsten ikke forurener. Det at have meget åndekraft kan både være et spørgsmål om hvor meget brændstof man har på tanken, men det kan også være et spørgsmål om hvor mange hestekræfter ens shamanske motor har. Shamansk åndekraft er et stort og omfattende emne.
Fra nu af vil jeg gå ud fra, du har lært det, der er på de to første CD'ere.
Du skal vide, at det meste af det jeg fortæller foregår i billedligt sprogbrug. Det skal altså ikke altid tages helt bogstaveligt. Lad mig give dig et eksempel.
Hvis vi dvæler ved fragmenterings princippet, så er det sådan, at det engang i mellem kan se ud som om patienten mangler et sjælsfragment, men i virkeligheden er en af puslebrikkerne blev lammet og fungerer derfor ikke. Patienten får så næsten de samme symptomer, som hvis han mangler det pågældende stykke sjæl.
Når shamanen trancerejser for en person eller en forsamling, og fortæller højt om de verdner han færdes i, og hvem han møder, mens han trommer på sin tromme – så fortæller han i et sprog, som er forståeligt for hans tilhørere.
Der er mange meninger om, hvad det er for nogen ting eller begivenheder, som gør at en person mister noget sjæl. Nogle shamaner er meget psykoterapeutisk orienterede og mener, at sjæletab kan forekomme i forbindelse med traumatiske begivenheder. Man laver så en sjælshentnings healing, for at finde det bortkomne sjæl og give det tilbage til patienten. Tit fungerer det virkelig fint og giver gode resultater, men det er jo en kendt sag, at det ikke er alle mennesker, som udsættes for traumatiske begivenheder, der får varige mén af det. Det er altså ikke alle, som mister et stykke af sjælen. Hvordan kan det være? Det skyldes at deres sjælelige immunsystem er stærkere en andres – og så er vi tilbage ved spørgsmålet om forebyggende behandling og shamansk vejledning.
I naturshamanisme bruger shamanen som sagt meget tid på, at hjælpe sine patienter med at få forstærket deres sjælelige og åndelige immunsystem. Hvis en sjæl er i god åndelig kondition, er det meget svært for noget af sjælen at forlade den, og det er meget svært for fremmede ånder at trænge ind i den. Efter min mening bør al shamansk healing, altid ledsages af en grundig hjælp med at få forstærket sjælens immunsystem for at forebygge mod nye sjæletab og indtrængninger.
Fra tidernes morgen har de fleste naturfolk haft den opfattelse, at stort set alle mennesket sygdomme og problemer skyldes onde ånder af en eller anden slags. Dette hænger bl.a. sammen med det forhold, at man personificerer alting.
I shamanismen kalder man indtrængninger for besættelser. En besættelse kan være mere eller mindre alvorlig. De fleste er bagatelagtige og ikke noget man behøver hjælp til at gøre noget ved. Man kan selv klare det – eller lære at klare det. Jeg er stor tilhænger af åndelig selvhjulpenhed. Nogen besættelser kan være så alvorlige, at man behøver hjælp til at gøre noget ved dem – og så skal man selvfølgelig have den hjælp, man har brug for. Skadelige ånder prøver bl.a. på, at få folk til at gøre ting de ikke vil.
Det er en kendt sag, at det er svært at få en ludoman til at holde op med at spille, og at det er endnu svære at få ham til ikke at begynde igen. Spilledjævelen frister ham på ny, og hvis han ikke kan stå imod, starter det hele forfra.
Shamansk set er afhængighedssygdomme åndelige sygdomme, og psykologisk set er de psykiske sygdomme, og lægeligt set er de psykiatriske sygdomme. De er altså alle tre dele. Nu til dags beskæftiger den vesterlandske shaman sig kun med den åndelige side af en afhængighedssygdom, med mindre han også er psykolog eller psykiater.
Når en person er blevet befriet for en ond ånd, sker det ikke så sjældent at hans mistede sjælsdele begynder at vende tilbage af sig selv - det er det man kalder spontan sjæls tilbagevenden. Det modsatte sker aldrig. Hvis man henter sjæl til en patient, som er besat en ond ånd, bliver den onde ånd ikke fortrængt af det sjæl, som er blevet hentet – tvært imod. Den onde ånd har nu endnu mere sjæl den kan snylte på, så den kan vokse sig endnu større og endnu stærkere, og det bliver nu endnu vanskeligere at eksorcerer den. Utidig sjælshentning kan altså være til skade for patienten.
I min form for healing anvender vi meget kriger shamanisme. Det var jo det, jeg ville vende tilbage til.
En vigtig disciplin i krigershamanisme er det man med et moderne udtryk kunne kalde fjendskabs håndtering. Alle rigtige shamaner har fjender. Personligt spiser jeg med største fornøjelse frokost med min dødsfjende. Så sidder vi der og hygger os velvidende, at hvis den ene taber koncentrationen et halvt sekund, vil den anden omgående hugge sin kniv i ryggen på ham.
Shamanens opgave går ud på at bekæmpe den eller de onde ånder eller dæmoner, som gør hans patient åndeligt syg. De onde ånder har som regel også deres allierede, som de samarbejder med. Det er altså vigtigt for shamanen at få et overblik over, hvor kompleks situationen er.
Jeg er selvfølgelig klar over at sjælshentning er meget populært bland moderne shamanske healere, og jeg skal nok komme ind på det også, men da de onde ånder nogen gange prøver at ødelægge sjælehentningerne, bliver jeg lige nødt til at tale lidt mere om besættelser og krigershamanisme.
At hente et stykke sjæl til sin patient og anbringe det i ham, kunde man kalde shamansk sjæls indplantering og transplantering.
Men det er lidt som i den fysiske verden. Når en kirurg skal indplanterer et organ i sin patient, er der stor risiko for infektion. Bakterierne står i kø for at trænge ind i patientens krop og ødelægge det hele.
En af de former for shamansk åndemedicin vi anvender meget i naturshamanisme er plante åndemedicin. Vi høster planter i naturen og drømmeverdenen og laver røgelse, fusioner, essenser, aske og andet. Visse færdiglavede homøopatiske produkter, olier og andre ting kan også bruges.
Som sædvanlig er der en øvelse sidst på CD'en, og der indgår fremstilling og anvendelse af plante åndemedicin, som du skal lave.
Jeg var inde på det med kriger shamanisme, og lidt af det shamanske kriger princip indgår også i øvelsen. I en hær har man som sagt en hierarkisk opbygning, hvor generalerne sidder øverst i hierarkiet – og de menige sidder nederst i hierarkiet. Jo længere nede i hierarkiet man er, jo mere direkte kontakt har man med fjenden. Det er mest de menige og befalingsmændene, som betjener geværerne og kanonerne og skyder på fjenden. Officerer med lavere rang beskæftiger sig med taktik, og officerer med højere rang beskæftiger sig med strategi. De øverstkommanderende delegerer ud til deres underordnede, som uddelegere til deres underordnede, som igen uddelegerer til deres underordnede osv. Det hele står og falder på, at alle har fået en god uddannelse og træning – og at man har et godt kendskab til hinanden; og har et solidt fasttømret fællesskab. Alle stoler på, at alle andre gør det de skal. Begreber som ære, loyalitet og ulastelighed er uundværlige ingredienser i den lim, som skal holde det hele sammen. Vi står eller falder sammen.
I rigtig shamanisme gælder de samme principper, når shamanen skal bekæmpe et åndeligt problem. Når shamanen skal i krig mod en patients åndelige sygdom, starter han eller hun med at tromme sine tropper sammen. Han sender sine spioner ind bag fjendens linjer for at få et overblik over hvad han, og hans hær, er oppe imod. Det er det nogen kalder shamansk diagnosticering.
Nå! Men øvelsen sidst på CD'en er altså en kriger shamansk healing øvelse, som er baseret på naturshamansk plante åndemedicin.
Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at anvende shamansk visdom og kraft til destruktive formål. Det er det man kalder anti-shamanisme, som nogen også kalder sort magi. Anti-shamanisme går ud på at skade andre, for på den måde at kunde stjæle kraft og sjæl fra dem. For det meste foregår det ved, at man kaster forbandelser på andre folk. Forbandelser eller sort magi kan være mere eller mindre alvorlige. Det er lidt lige som med forbrændinger. Der findes 1º forbandelser, 2º forbandelser, 3º og 4º forbandelser.
Et menneske kan lide af andre slags tab end krafttab og sjæletab. Man kan f.eks. lide af skyggetab, drømmetab, vissionstab og en hel masse andet – og man kan lide af skæbnetab. Øvelsen skal handle om shamansk healing af skæbnetab.
Mennesket har mere end en sjæl. Forskellige kulturer har forskellige opfattelser af, hvor mange sjæle vi har. I min tradition siger vi, at mennesket helst skal have mindst 4 sjæle.
Problemer med skæbnesjælen kan altså skyldes, at der er trængt skadelige ånder ind i den, eller at der mangler noget af den, eller begge dele, eller måske noget helt fjerde.
Når du laver healings øvelsen, skal du finde en person du kan lave en healing på.
Det at forholde sig til patienter eller klienter er jo noget, som det er vigtigt at lære. I første omgang er det vigtigt at vide, at patienten og behandleren næsten altid har forskellig dagsorden. For eksempel kan det være, patienten vil have noget for sin hoste, og behandleren vil have patienten til at holde op med at ryge. Det ene behøver ikke udelukke det andet, men behandleren vil gerne heale patientens motivation til at holde op, men det er ikke sikkert patienten ønsker at få healet sin motivation. Jeg bruger meget tid og kraft på at heale på mine patienters motivation.
Til sidst vil jeg tilføje, at shamanisme handler om at lære at anvende sit sind på mange forskellige måder og til mange forskellige typer opgaver. De vigtigste er de 4 kardinal måder at bruge sit sind shamansk på, og de næst vigtigste er de 4 diagonal måder at bruge sit sind shamansk på.
På denne CD har jeg udelukkende beskæftiget mig med to af kardinal måderne, man kan bruge sit sind shamansk på.
Nu skal jeg fortælle om healing øvelsen.
Du skal gå ud i naturen sammen med dit totemdyr eller en anden åndehjælper. Du skal bringe dit sind i trance og trancevandre rundt for at finde en plante med planteånd, som kan hjælpe med at heale skæbnetab. Tal med dem du møder og find frem til den rigtige plante åndehealer. Dette har du lært da du arbejdede med CD nummer 1. Du skal høste ca. 100 g af planten og tørre det. Så skal du lave en trancerejse til drømmeverdenen sammen med dit totemdyr eller en anden åndehjælper og trancevandre i drømmeverdenen for at finde en plante med planteånd som kan hjælpe med at heale skæbnetab. Det har du lært da du arbejdede med CD nummer 2. Du skal høste ca. 100 g af drømmeplanten og putte det ind i din mund og tage det med tilbage til vågenverdenen. Du skal så ånde drømmeplanten og dens planteånd ind i den fysiske plante, du har fundet og tørret. Du tager en dyb indånding, og retter din mund mod den tørrede plante og laver en lang udånding. Planten indeholder nu begge planters åndekraft. Pulveriser nu den tørrede plante.
Du anbringer din patient på en stol og dig selv på en anden stol med en tromme. Du starter den shamanske healing ceremoni med at tromme dine åndehjælpere sammen. Det vil sige dine totemdyr, totemplanter, dine formødre og forfædre, og eventuelt andre ånder du samarbejder med. Når du har gjort det, lægger du trommen fra dig, og brænder røgelsespulveret på en eller anden måde.
De åndehealere, som du ved findes i røgelsen, bliver nu sluppet løs i rummet. Lad din patient indånde en lille smule af røgen og vask hans sjæl i noget af røgen ved at vifte røgen rundt om hans krop.
Sæt dig på din stol og begynd at tromme. Lad dit sind glide ind i den trance, du bruger når du trancevandre udendørs i naturen, dvs. du er i trance med åbne øjne. Det er meningen at plante åndehealerne skal lave alt healingarbejdet. Dine totemånder kan eventuelt fungere som officerer.
Trommen skal fungere som et slags kraftværk, og trommelydens åndekraft skal sendes til plante åndehealerne, som bruger trommekraften til deres arbejde. Du må gerne observere hvad der foregår med dit shamanske øje, men du må under ingen omstændigheder blande dig i selve healingen af patienten. Healingen har du delegeret ud til åndehealerne, og et af formålene med øvelsen er, at lære dig at ha tillid til dine åndehealere.
På længere sigt kan du træne dig op til at fortælle din patient, hvad der foregår, mens det sker. Det bliver altså en shamansk trancerejse, hvor du med åbne øjne ser, hvad åndehealerne foretager sig her i den fysiske verden, og fortæller den eller de tilstedeværende, hvad der foregår, mens det sker.
En dygtig chef sørger for at hans medarbejdere har de rigtige kvalifikationer; så delegerer han de rigtige opgaver ud til de rette medarbejdere; så tilføre han de nødvendige resurser; og så lader ham dem ellers passe deres arbejde. Denne ledelsesform giver gode resultater.
En dårlig chef er bange for at hans medarbejdere ikke kan finde ud af at lave det, de er kvalificeret til; han kontrollere dem i hoved og røv; han blander sig i alting hele tiden; og allerhelst vil han lave det hele selv. Denne ledelsesform giver dårlige resultater.
Fortsæt med at tilføre tromme åndekraft til åndehealerne i ca. 10 – 15 minutter, og hold så langsomt op med at tromme. Giv din patient et par minutter til at fordøje oplevelsen, og lad healingen synke ind i patientens sjæl. Tal så lidt som muligt med patienten, og undgå helt at gå ind på patientens eventuelle fortolkninger af hvad der skete.
Da du selv skal tromme, er der ikke nogen trommelyd på denne CD.
Og husk som sædvanligt på. At jo mere du øver dig, jo bedre bliver du til det. Og jo bedre du bliver til det, jo lettere for du ved det. Og til sidst kan du det bare.
Nu er CD'en slut.
Held og lykke med dit shamanske healings arbejde.
* * |